Centrul pentru Jurnalism Independent a solicitat, in baza Legii accesului la informatii, detalii privind lista contractelor de publicitate aprobate de primul-ministru. Potrivit directorului CJI, Ioana Avadani, “actiunea face parte dintr-un proiect mai vast care isi propune sa identifice mecanismele de cenzura economica la adresa presei”.
Guvernul va trebui sa puna la dispozitia CJI, in maximum o saptamina, lista institutiilor publice ale caror bugete de publicitate au primit aprobarea primului-ministru, precum si lista contractelor de publicitate aprobate de Nastase. Membrii CJI cer guvernului sa mentioneze si numele firmelor care au beneficiat de acesti bani.
Miza acestui demers este extrem de importanta, afirma Cristian Ghinea, colaborator al CJI: “Publicitatea de stat a devenit instrument de santaj fata de presa independenta si asta cu banii publici, cu banii tuturor.
Conform unei estimari a Institutului de Politici Publice, suma totala cheltuita de statul roman pentru a face publicitate practic s-a triplat fata de anul 2000”.
Ghinea mai spune ca modul in care guvernul cheltuieste banii pentru publicitate este complet netransparent si ca mai multe ministere si agentii guvernamentale au dat raspunsuri vagi sau nu au raspuns deloc atunci cind au fost intrebate cum au cheltuit acesti bani.
“Prin adresa Secretariatului General se dovedeste ca intreg procesul nu doar ca e netransparent, dar se si centralizeaza decizia in miinile unui singur om, si totul ramine la discretia primului-ministru. Ii place un ziar ii da bani, nu-i place nu-i da. Banii de la stat pot face diferenta, mai ales la ziarele locale, in a supravietui sau nu”, afirma Cristian Ghinea.
Pe 20 iulie, “Evenimentul zilei” publica, in exclusivitate, un document intern al guvernului, cu statut de “secret de serviciu”, semnat de ministrul Eugen Bejina