Atribuirea contractului pentru construirea autostrazii din Romania s-a facut fara licitatie, ceea ce a starnit protestele Uniunii Europene. Intr-o situatie similara, tot la presiunile UE, Croatia a anulat, saptamana trecuta, contractul cu Bechtel de construire a unei autostrazi. Nu doar atribuirea contractului este lipsita de transparenta, ci si alegerea subcontractantilor.
In afacere a fost cooptata, ca principal partener, compania turca Enka. Aceasta a fost la un pas de a aduce Turcia in colaps economic, fiind implicata in mai multe scandaluri in care a fost acuzata de contracte ilegale, titreaza ziarul Buna ziua Ardeal.
Contractul, in valoare de 2,241 de miliarde de euro, acordat de catre Guvernul roman prin procedura de negociere cu o singura sursa va fi impartit intre cele doua companii.
Enka a fost favorizata in castigarea unor lucrari de miliarde de euro, acest lucru aducand mari prejudicii bugetului statului turc, in urma investigatiilor efectuate de catre autoritatile turce, ministrii implicati in contractele acordate ilegal fiind demisi.
In urma cu sase ani, partenerul de incredere al lui Bechtel, cu care lucreaza in marea majoritate a proiectelor desfasurate in zona balcanica, a fost actorul principal in scandalul financiar de proportii din Turcia, denumit White Energy, incasand ilegal sume imense de bani din bugetul de stat.
Ministrul Energiei din Turcia a aparut primul pe lista vinovatilor, fiind acuzat ca a atribuit unor companii la preturi preferentiale lucrari de interes public din sectorul pe care il gestiona.
Un alt scandal in care Enka a fost implicata, starnind unul din cele mai mari acte de coruptie, este construirea autostrazii proiectata peste Golful turc Izmit.
Guvernul turc, prin ministrul Lucrarilor Publice, Yasar Topcu, a atribuit contractul Izmit holdingului Enka,