Ratio and oratio are our two privileges above beasts, spune Purhas, aratand ca suntem superiori animalelor prin ratiune si grai. A gandi si a vorbi, aceste vorbe ne separa de celelalte vietuitoare ale regnului caruia ii apartinem, ca-n rest a manca si a bea, a se adaposti si a se inmulti stiu toate animalele. Dar, oare, stim (avem cu ce, la ce, de ce) sa gandim toti? Stim toti (avem din ce, despre ce, cui si de ce) sa vorbim, sa spunem, sa dialogam, sa comunicam, sa persuadam, sa influentam? Daca cele doua intrebari raman fara raspuns, daca nu primesc nota de trecere, avem de-a face cu repetentia, cu decaderea din rangul de om. Analfabetismul, incultura, ignoranta sunt cele ce asigura imposibilitatea de a gandi si rosti, de a rationa si a comunica.
S-atunci, acei semeni, in mod logic, nu mai sunt oameni, ci animale. Care pot fi sacrificate, puse la jug, calarite, protejate, sterilizate, tinute in lesa, puse de paza, aduse sa necheze, sa urle, sa latre, sa se gudure, sa linga, sa schiaune, sa rabde... Ratio and oratio are our two privileges above beasts, spune Purhas, aratand ca suntem superiori animalelor prin ratiune si grai. A gandi si a vorbi, aceste vorbe ne separa de celelalte vietuitoare ale regnului caruia ii apartinem, ca-n rest a manca si a bea, a se adaposti si a se inmulti stiu toate animalele. Dar, oare, stim (avem cu ce, la ce, de ce) sa gandim toti? Stim toti (avem din ce, despre ce, cui si de ce) sa vorbim, sa spunem, sa dialogam, sa comunicam, sa persuadam, sa influentam? Daca cele doua intrebari raman fara raspuns, daca nu primesc nota de trecere, avem de-a face cu repetentia, cu decaderea din rangul de om. Analfabetismul, incultura, ignoranta sunt cele ce asigura imposibilitatea de a gandi si rosti, de a rationa si a comunica.
S-atunci, acei semeni, in mod logic, nu mai sunt oameni, ci animale. Care pot fi sacrificate, puse la jug, calar