Jazz-drama, spectacol pe texte de Queneau, Kafka, Soljenitin
Cu: Haricleea Badescu si Alin Teglas
Scenariul si regia: Mona Chirila
Un spectacol "privat", fara "antetul" vreunui teatru mai mult ori mai putin profesionist, realizat pentru Festivalul de la Sibiu, jucat recent, in plina vara, si la Cluj, in Sala Euphorion a Nationalului. Initial, Mona Chirila s-a gindit la un one woman show, dar a renuntat la idee, fiind mai dificil de conceput un colaj multumitor pentru un singur interpret. Au existat insa si motive de dinamism scenic, de comunicare artistica cu consumatorii actului teatral. In ultima vreme, tot mai multi regizori apeleaza la aceasta "tehnica" a colajului, negasind texte care sa-i satisfaca da capo al fine ori avind un scenariu, o idee proprie ce nu pot fi concretizate decit cu diversi autori sau, pur si simplu, dintr-un ascuns orgoliu creator...
Ratiunile sint, de fapt, mai multe si mai complexe, pot constitui chiar o tema de discutii. Jazz-drama este un spectacol de pantomima, muzica, dans, plus un fundal-ecran pe care se proiecteaza ceea ce se intimpla pe scena, cu prim-planuri ori detalii foarte bine venite, care dau un plus de "amploare", oferindu-le spectatorilor, din cind in cind, placutul sentiment ca s-au transformat in voyeur-i, descoperind lucruri mai putin permise...
Interpretii intra in scena in ritm de dans, Haricleea (Badescu) a invatat chiar si step, si incepe sa mimeze ca se machiaza, isi pune o peruca, se imbraca pentru spectacol, in timp ce improvizeaza jazz, iar Alin (Teglas) o secondeaza discret, creind amindoi, de la bun inceput, scene de subtil umor ori de-a dreptul exploziv, cum este cea in care din swing se aluneca, peripatetic, intr-o sirba manelistica, de-a noastra, din `boborA... Iar scenariul continua cum nu se poate mai banal, ca astfel si trebuie sa continue cind este vor