Incepand de astazi, carburantii la pompele Petrom si Rompetrol sunt mai scumpi cu 10%, masura adoptata din cauza cresterii continue a pretului titeiului pe plan mondial. De asemenea, LukOil, MOL si benzinarii particulari majoreaza cu 2.000 si 2.300 lei carburantii.
Majorarea pretului benzinei si motorinei va genera scumpirea unor produse alimentare, precum mezelurile si carnea de pui, cu circa 3%, precum si a unor servicii, precum transporturile internationale, cu aproximativ 2%. Analistii economici atrag atentia ca tinta de inflatie stabilita pentru finele anului este pusa in pericol.
"Scumpirea carburantilor cu 10% va determina majorarea in lant a preturilor preparatelor din carne si a transportului de persoane."
Petrom a pierdut cursa
Pana in prezent, tonul scumpirilor carburantilor era dat de SNP Petrom, cea mai importanta companie romaneasca fiind prima care opera noile tarife la carburanti, dupa care se aliniau si ceilalti "benzinari", mai mari sau mai mici.
Numai ca, de asta- data, poate din ratiuni generate de unele presiuni financiare interne, Rompetrol nu a mai rezistat socului produs de cresterea semnificativa a pretului mondial al barilului de petrol si a detonat bomba, anuntand o majorare cu 10% a preturilor propriilor produse, benzine si motorina, comercializate prin reteaua celor 200 de statii.
Diverse voci din SNP resping legaturile dintre faptul ca noul actionar al Petrom, compania austriaca OMV, detine si un pachet de 25% din actiunile Rompetrol si anuntul, "peste rand", facut de firma condusa de Dinu Patriciu.
Desi, la prima vedere, gestul unei companii inferioare, cel putin ca potenta financiara, "colosului" Petrom-OMV poate fi cotat ca o stravezie "fortare a mainii" petrolistilor romano-austrieci. De altfel, forta financiara ii poate permite Petrom sa reziste