Dupa ce primele doua companii de pe piata romaneasca, Petrom si Rompetrol, au anuntat la sfarsitul saptamanii trecute majorarea pretului la carburanti (cu 2.200-2.300 de lei litrul si, respectiv, 10%) din cauza cresterii cotatiilor titeiului pe plan international, RAFO devine singurul producator din tara care nu majoreaza preturile.
Compania si-a justificat decizia prin faptul ca foloseste titei cu un continut de sulf mai ridicat, care este mai ieftin si pe care il poate prelucra dupa modernizarea rafinariei.
A inceput razboiul cu OMV
Dupa ce acuza cele doua companii (la care grupul austriac OMV este actionar semnificativ) ca incearca sa transfere exclusiv pe umerii consumatorilor din tara efectele actualei crize a petrolului, RAFO spune ca doar Petrom-OMV va castiga din cresterea cotatiilor internationale, din moment ce extrage lunar 500.000 de tone de titei din Romania.
Motivand necesitatea mentinerii unui pret suportabil pentru romani, RAFO cere Guvernului reducerea temporara a accizelor si anularea TVA aplicabila acestora, astfel incat rafinariile sa-si poata reduce pierderile actuale. Daca de aceasta masura ar beneficia si concurenta, urmatoarele doua cerinte ar dezavantaja Petrom.
RAFO solicita unele masuri fiscale de reducere a castigurilor unitatilor de extractie a titeiului si introducerea de taxe vamale la export pentru carburantii care sunt obtinuti din prelucrarea titeiului extras din Romania. Dupa cum se stie, din tara extrage titei doar Petrom, cel putin deocamdata, asadar se vede clar inceputul unui "razboi" intre RAFO si austriecii de la OMV.
7.600 de miliarde, datoria catre buget
Pozitia RAFO este destul de ciudata, dat fiind ca are datorii la stat de circa 7.600 de miliarde si trebuie sa intocmeasca un plan de reorganizare, care sa presupuna o activitate financiara din care