Petrom extrage anual 6 milioane tone de titei si importa 3 milioane tone pe an Se stia bine ca Petrom va scumpi pretul carburantilor cu amanuntul. Pretul titeiului la bursa o luase razna, iar primii care ar fi trebuit sa reactioneze in piata romaneasca nu puteau fi decat operatorii privati. Toti, insa, asteptau miscarea Petrom. Conducerea companiei a fost permanent asaltata de stiristii care intuiau majorarile iminente. Problema insa nu este scumpirea in sine, ci nivelul acesteia, si anume de 8%. Mai exact, benzina se scumpea cu 2.200 lei/litru, iar motorina cu 2.300 lei/litru. S-ar parea ca aceasta a fost cea mai mare si mai insolenta scumpire din Romania ultimilor 14 ani. O alta majorare, dar mai modesta, a fost in 2002, cand benzina s-a scumpit cu 1.600 lei/litru. "Daca nu scumpeam carburantii, continuam sa subventionam economia" La actualul nivel al majorarii pretului carburantilor, analistii economici au sarit ca arsi, cu ochii pe miscarea preturilor produselor de larg consum, ale serviciilor si ale transporturilor si, implicit, pe evolutia inflatiei. Nu au ramas indiferenti nici bancherii, care, chiar si fara aceasta scumpire exploziva, prevedeau o inflatie peste 10% in 2004. Petrom, insa, reactioneaza si sustine ca nu poate functiona pe criterii de insularizare si pe reducerea productiei la Arpechim si Petrobrazi prin renuntarea la importuri: "Am mai spus-o si o repet. Chiar daca din cele 9 milioane tone de titei cat proceseaza Petrom, 6 milioane sunt din productia interna, compania nu poate sa nu reactioneze la ascensiunea pretului titeiului, inceputa chiar din luna ianuarie 2004. Cresterea este atat de mare - 44,2 dolari barilul, in 19 august 2004, comparativ 32 dolari barilul in 1 ianuarie 2004, incat este imposibil sa nu afecteze orice companie petroliera sau orice rafinarie din lume. Pentru a nu fi afectati, ar fi trebuit, ca in toate cele opt luni cat a