Romania se situeaza pe ultimul loc in ceea ce priveste balanta comerciala, intr-un clasament al statelor din centrul si estul Europei, se arata in Raportul „Turismul romanesc: un start pierdut“, elaborat de Societatea Academica Romana.
Potrivit sursei citate, in 2002, Bulgaria a reusit sa incheie anul fiscal cu un sold de 385 de milioane de dolari, pe cand Romania a iesit in pierdere cu 171 miliarde de dolari. Situatia este ingrijoratoare, cu cat industria turismului in sud-estul Europei este in expansiune continua dupa 11 septembrie.
Romania are in zona competitori puternici - Grecia, Bulgaria, Turcia, Ungaria -, state ce se pot lauda cu un avans destul de puternic. O politica inteligenta de marketing si cultivarea de afaceri cu Germania au adus Bulgariei un mare avantaj. Mai mult, Ungaria, tara fara iesire la mare, a reusit sa atraga, in 2003, la Lacul Balaton de doua ori mai multi turisti decat litoralul romanesc.
O simpla comparatie a ponderii sectorului turistic in PIB ne da o imagine a diferentei mari ce exista intre Romania si celelalte state competitoare. Astfel, in 2003, turismul romanesc a contribuit cu 1,4% din PIB, in timp ce, in Bulgaria, sectorul turistic detine 5%, ca sa nu mai vorbim de Grecia si Turcia, unde ponderea este de 5,7%.
Una dintre cele mai importante cauze ale stagnarii este capacitatea institutiilor responsabile cu promovarea turismului sa aiba o strategie coerenta care sa permita atragerea a cat mai multi turisti occidentali.
Politica pretului scazut practicata de patronatele din turism si de institutiile statului a urmarit atragerea unor turisti din tarile vecine Romaniei, tari cu un nivel de trai nu foarte ridicat. Aceasta politica a dat roade, in ultimii patru ani Romania a fost vizitata preponderent de turisti ucraineni, moldoveni, bulgari si unguri.
In sine, strategia