"Gala Tînărului Actor de la Mangalia... o utopie!" - astfel îşi începe "cuvîntul", în caietul-program, însuşi directorul festivalului, regizorul Cornel Todea. Director care este, totodată, unul dintre selecţionerii concurenţilor, unul dintre membrii (pînă anul acesta, preşedintele) juriului şi unicul prezentator al Galei. Care este, totodată, iniţiatorul festivalului în forma lui actuală, adică purtînd numele "Hop", centrîndu-se pe tema "Alteritate" şi strămutîndu-se de la Costineşti, "staţiunea tineretului" în "epoca de aur", la Mangalia, localitate predilectă a nostalgicilor interbelici privaţi de Balcic. Care este, totodată, un orator imbatabil, implacabil şi (uneori) impardonabil prin exces de volte şi volute. Care este, totodată, un optimist structural şi (uneori) iraţional. Ei bine, dacă acest personaj omniprezent, omniscient şi (în privinţa Galei) omnipotent ajunge să-şi definească propriul "vlăstar" (moşit financiar şi organizatoric de Ministerul Culturii şi de Uniunea Teatrală din România - UNITER) drept o utopie... nu e bine deloc! Şi, într-adevăr, nu-i bine. Nu de azi, de ieri, ci de cîteva ediţii încoace. Gala Tînărului Actor "Hop" prevede prin regulament ca participanţii să fi terminat şcoala - orice şcoală superioară de teatru - de maximum cinci ani. Prin urmare, concurenţilor li se "pretinde" să fie, în acelaşi timp, proaspeţi şi entuziaşti, ca orice tînăr care, nu-i aşa?, abia aşteaptă să dea piept cu viaţa, şi temeinic exersaţi, ca nişte, nu-i aşa?, potenţiali colegi ai unor "monştri" de însemnătatea unui Ştefan Iordache (membru al juriului în anii trecuţi) sau a unei Dorina Lazăr (membră a juriului în acest an, alături de criticul Cristina Modreanu şi de regizorii Radu Apostol, Gelu Colceag - preşedinte - şi C.T.). Este o pretenţie care nu are nevoie de justificări şi motivaţii. Este o pretenţie normală. Ar trebui să fie normalitatea însăşi.