- Social - nr. 173 / 2 Septembrie, 2004 Ea exista, totusi. Specialistii sunt de parere ca locuitorii diverselor orase sau comune din Romania nu sunt altceva decat "clienti captivi" ai operatorilor de servicii publice comunale: salubrizare, alimentare cu apa, canalizare, incalzire sau transport public. Aceasta inseamna ca, in prezent, pe piata serviciilor comunale amintite nu exista o concurenta reala, ca de cele mai multe ori tarifele sunt impuse de operatorii care detin monopolul intr-o anumita activitate si localitate. Ori, este clar ca, nefericitul de client este captiv pe astfel de piata, in sensul ca el nu are posibilitatea de a opta pentru alt operator. Asa se intampla, de pilda, in activitatea de salubrizare din Targu-Mures, unde societatea care are aceasta responsabilitate ori nu-si face treaba conform normativelor, ori incearca sa majoreze preturile si tarifele. Se intampla asa pentru ca societatea respectiva este singura pe piata. Fara nici o concurenta. Se stie ca, concurenta poate exista cu adevarat doar in momentul cand operatorii participa la licitatie. Pe alt plan, Ioan Radu, presedintele Autoritatii Nationale de Reglementare a Serviciilor de Gospodarie Co munala (ANRSC), zice ca in urma controalelor efectuate, s-a descoperit ca foarte multi operatori de alimentare cu apa, de canalizare sau de incalzire primesc fonduri externe pentru eficientizare, dar dupa aplicarea programelor cresterea eficientei este nula. Asa s-a intamplat si cu investitiile operate pentru imbunatatirea alimentarii cu apa potabila a municipiului Targu-Mures, pentru care cineva va trebui sa dea socoteala. Tot Ioan Radu zice ca va propune Guvernului noi reglementari, care sa oblige operatorii sa prezinte ANRSC calculele care duc la majorarea tarifelor. "Nu este normal ca, daca indicele inflatiei este, sa zicem, de 5,3 la suta, si majorarea tarifelor sa fie de 5,3 la suta, ci cu m