Daca aveti de gind sa va cumparati un iaht, va trebui sa achitati o taxa anuala de 18 milioane lei. Pentru o barja fluviala scapati mai ieftin, cu doar 6 milioane de lei. Pentru intretinerea cavourilor personalitatilor iesene se achita anual 49.000 de lei. Sapatul gropii costa 200.000 de lei, aici oferindu-se si "o facilitate": astuparea ei ramine de achitat pe lumea cealalta
Pe apele involburate ale Bahluiului, un iesean manevreaza cu indeminare iahtul nou-nout. Dupa ce ocoleste o barja fluviala, isi indreapta agale iahtul spre mal. Dupa un slalom printre numeroasele ambarcatiuni, reuseste cu greu sa-si "parcheze" iahtul in locul rezervat.
Pe ponton il saluta pe "tipul" de la administratia portuara, dupa care se urca in jeep si se indreapta spre o binemeritata odihna. Cam asa isi inchipuie alesii nostri ca se va trai in Iasi peste citiva ani. Pentru a nu ramine in urma evenimentelor si grijulii cu bugetul cum sint, mai ales pe partea de adunat, s-au gindit sa fixeze din timp toate taxele necesare.
Nici un platitor
Taxele pe iaht sau pe barje fluviale nu sint singurele taxe bizare prevazute de consilierii locali. Le urmeaza indeaproape cele pentru barci cu sau fara motor, salupe, bacuri si poduri plutitoare, vapoare si chiar taxa pentru cazane de fabricat rachiu.
Valoarea acestora variaza intre 122.000 lei si 18 milioane de lei.
In Iasi nu exista nici un platitor al unor astfel de taxe, dar vorba sefei serviciului Impozite si Taxe din cadrul Finantelor Locale, Mariana Savin, "nu se stie niciodata cind poate aparea un proprietar de barca sau de iaht".
Lista taxelor care-ti provoaca zimbete nu se incheie aici. La Starea Civila, de exemplu, ieseanul are de platit taxa pentru copac sau cea pentru recunoasterea unui copil in afara casatoriei. Nici in locul de veci nu scapam de taxe mai mult sau mai putin biz