Cresterea preturilor carburantilor din Romania pana la nivelul celor practicate in tarile europene nu este nici pe departe o conditie impusa de Uniunea Europeana. Asa cum recunosc chiar reprezentantii Ministerului Integrarii Europene, singurele solicitari din partea UE sunt nivelul minim al accizelor la carburanti si preturi care sa acopere costurile de productie.
"Chiar daca organismele internationale nu impun aceasta aliniere, este normal sa se intample asa ceva. Altfel, riscam sa legiferam contrabanda in Romania", spun insa majoritatea operatorilor privati. Ca pretul la benzina va ajunge, in urmatorii doi ani, la circa 1 euro/litru este lucru cert.
De ce trebuie insa sa se intample acest lucru si cine va avea de castigat din aceasta "aliniere"? O anumita influenta in cresterea pretului benzinei o va avea majorarea accizei pana la valoarea pe care aceasta o are in UE.
In acest moment, Romania este in grafic cu alinierea accizelor la nivelul celor europene, ponderea tuturor taxelor aplicate la carburanti reprezentand aproape 70% din pretul final al acestora. In prezent, acciza la motorina este de 190 euro/1.000 litri, urmand ca din 2007 sa se alinieze la nivelul european, de 245 euro/1.000 litri. La benzina, accizele vor creste pana-n 2007 cu 20%.
Ca pretul la benzina sa ajunga insa la 1 euro/litru, ar fi necesara o crestere de inca 25%, in urmatorii doi ani, care nu poate fi justificata doar de majorarea accizelor.
Pentru ultimele cresteri de preturi ale carburantilor, motivatia a fost si explozia preturilor titeiului pe plan international, in conditiile in care aproape jumatate din cantitatea de petrol necesara Romaniei este asigurata din importuri, potrivit unui studiu al Agentiei Europene de Energie.
Totusi, ultimele evolutii de pe pietele internationale arata cotatii in scadere, iar OPEC int