Tim O’BRIEN
Vrajitorul
Editura Polirom,
Colectia „Biblioteca Polirom“,
Seria „Proza XXI“,
Iasi, 2004, 372 p.
Pina la aparitia romanului Vrajitorul (titlul original: In the Lake of the Woods), Tim O’Brien era cunoscut ca prozator al razboiului din Vietnam, cititorii sai cautind in fictiunile sale de razboi (Going after Cacciato sau If I Die in a Combat Zone) experienta autobiografica filtrata de ochiul vigilent al fostului reporter la Washington Post. Apreciat la aparitie, in 1994, ca unul dintre cele mai bune romane ale momentului, Vrajitorul detaseaza experienta transeelor (the fact) de trairea personala (the fiction), care, rasfrinta in nefinisatele oglinzi ale memoriei afective, se desprinde de autor. Protagonistul, John Wade, „vrajitorul“, realizeaza probabil ultimul sau numar de ilizionism – propria disparitie, singura, de altfel, care scapa discontinuitatii cronologice a romanului. Personajul are o biografie controversata: este marcat de un puternic complex patern, participa activ la masacrul din My Lai, ucigindu-si un camarad, iar, reintors in Minnesota, urmeaza parcursul tipic al unui politician al timpului sau si, implicit, prabusirea. Epic vorbind, totul e stiut de la bun inceput, singurul univers care ramine sa se deconspire treptat fiind cel al constiintei culpabile a personajului, prada memoriei imperfecte.
Nu vom citi, deci, un roman despre ororile razboiului, nici un roman al unei iubiri stranii si orgolioase, ca sa aducem in discutie si filonul erotic, nelipsit din biografia eroului, ci un roman care, sub semnul conjuncturilor echivoce, reconstituie din frinturi incoerente cele doua masti complementare, a calaului si a victimei John Wade: „Nu sintem cu totii «altii»? John Wade e dincolo de a putea fi cunoscut. Este «un altul». In toti anii de studiu al acestui deprimant dosar, in ciuda