Dezvoltarea unui numar tot mai mare de afaceri a dus la aparitia a inca unei activitati economice: serviciile profesionale de curatenie. Birourile de firme reprezinta principalii clienti. Business-ul poate fi inceput relativ usor, dar presupune multa organizare.
De la doi angajati in 1997 si o investitie initiala de 25.000 de dolari, firma Perfect Clean Intenational a ajuns la aproape 220 de salariati si o cifra de afaceri de 800.000 de euro. Primul client, care, de altfel, utilizeaza si acum serviciile, a fost firma unui prieten al intreprinzatorului, ne spune Simona Spatacean, director executiv al Perfect Clean.
“La inceput nu exista un set de tarife, fiecare punea un pret, dupa ureche. In 2000 s-a format deja o piata”, descrie directoarea inceputurile serviciilor de curatenie in Romania. Din 2001 s-a observat o dezvoltare mai puternica a pietei. Acum se inregistreaza o crestere anuala de 20-30%. “Cererea este foarte, foarte mare.
Noi ne acoperim 100% programul”, ne spune sursa citata, in conditiile in care firma nu a facut o publicitate agresiva, ci s-a bazat mai mult pe reclama din Pagini Aurii si recomandarile facute de clientii multumiti.
SI ROMANII. Daca, la inceput, la servicii apelau doar firme straine sau mixte, acum au inceput sa foloseasca serviciile de curatenie si firmele romanesti, si chiar persoanele fizice. Ambasada Americii si consulatul sunt clientii principali ai firmei, dar pe lista mai figureaza banci si institutii de stat. Clientii “de stat” sunt foarte greu de obtinut.
Principalul criteriu de alegere a furnizorilor este tariful, conditie in care este afectata calitatea. “Daca vrei sa fii recomandat mai departe, nu poti sa mergi cu un pret mic in ideea ca vei folosi niste detergenti mai ieftini, mai putini oameni. Cine intra in respectiva institutie nu recomanda mai departe firma”, con