Cum arata acum, cu aceste comunitati consistente de romani expatriati, imaginea Romaniei?
Daca pana la aceasta perioada de maxim flux migratoriu occidentalii ii cunosteau nemijlocit numai pe romanii din profesiunile liberale, elitele cultivate, numerosii studentii, ori citeau in ziar, daca nu aveau ghinionul experientei directe, despre talhari, tigani mancatori de lebede, prostituate si traficanti de persoane etc., acum exista ocazia de a cunoaste fara a calatori in Romania intregul spectru socio-antropologic al societatii romanesti. Noua experienta a intalnirii cu Celalaltul roman pare sa aiba un efect calmant asupra opiniei publice occidentale: se vede ca romanii sunt de toata mana, si asa, si asa. Pe langa banda falsificatorilor de carti de credit si mai rarii savanti sau profesionisti, exista deci - descopera occidentalul - si romani ca toata lumea, care lucreaza in restaurante si hotelarie, in constructii si asistenta sociala etc. Desigur, imigrantii romani adulti sunt absorbiti incet, dar ei s-au dovedit in genere adaptabili (orisicat, suntem albi, mai mult sau mai putin crestini, mediu educati, normal inzestrati, ne putem multumi cu putin, macar temporar etc.). Progenitura intra, prin sistemul scolar, pe un traseu clasic al integrarii; toate aceste scenarii se cunosc din alte contexte, nu inventam noi roata. M-ar bucura sa vad ca sociologia noastra resurecta si antropologia sociala emergenta, impreuna cu istoria si acele parti din studiile culturale mai apropiate de stiintele sociale si de stiintele economice, se ocupa de interesantul fenomen. Dar, repet, semnele bune exista.
Exista un volum coordonat de Dana Diminescu.
Stiu. Nu l-am citit, dar am vazut ce s-a scris despre el in 22. Titlul, Visibles, mais peu nombreux, nu mi se pare judicios pentru ansamblul migratiei romanesti actuale. Poate studiile din volum, aparute in 2003 si event