Scandalul Bastroe a depasit demult spatiul granitei fluviale romano-ucrainene, devenind subiectul unor demersuri facute la cele mai inalte foruri europene si mondiale.
Din nefericire, realitatea putin cunoscuta chiar si la nivelul opiniei publice din tara, sensibilizata in ultima perioada de campania fireasca a autoritatilor si mass-media romanesti impotriva dezastrului ecologic initiat de statul ucrainean, indica faptul ca, in domeniul navigatiei, Ucraina a castigat razboiul cu Romania, deoarece canalul incriminat reprezinta la ora actuala o artera de
navigatie utilizata frecvent de navele comerciale ale vecinilor din spatiul ex-sovietic.
In ultimele luni, majoritatea navelor de tip Volgodon (ce asigura transportul comercial pe apa de-a lungul marilor fluvii rusesti Volga si Don) si Volgobalt (ce asigura transportul comercial pe apa intre Marea Baltica si, de-a lungul fluviului Volga, catre destinatii sudice) utilizeaza din plin canalul Bastroe, in detrimentul bratului Sulina.
Este vorba despre navele rusesti si ucrainene care incarca alumina (o substanta obtinuta pe cale artificiala si utilizata ca materie prima in fabricile de aluminiu), produsa de societatea Alum Tulcea, si apoi o transporta spre destinatiile aflate in spatiul ex-sovietic sau in alte locatii de pe mapamond.
Aceste cargouri fluvio-maritime incarcau alumina in portul Tulcea si ieseau in Marea Neagra folosind bratul Sulina. Insa, in ultima vreme, traseul acestor ambarcatiuni comerciale a fost schimbat, ele incepand sa utilizeze din plin canalul Bastroe.
„Se simte deja o scadere a traficului pe bratul Sulina, datorita canalului Bastroe”, a declarat pentru „Replica” Virgil Dragan, directorul companiei de agenturare Navlomar Constanta.
Scandalul balizelor, un element esential pentru navigatia pe Bastroe
Aceasta situatie ce aduce p