Ii spanzurate, o moara, un restaurant taranesc cu mese si scaune de lemn, imagini deal-vale proiectate pe uriase ecrane de plasma, Madrigal si Gheorghe Zamfir, cu acest concept Romania intentioneaza sa-si promoveze in lume o imagine „relaxata, recreativa“, cu ocazia Expozitiei mondiale „Intelepciunea naturii“ din Japonia.
Fara sa discut valoarea proiectului - Dorin Stefan este un arhitect apreciat -, poate ca s-ar fi gasit idei mai originale care sa reprezinte Romania, dincolo de cliseele ie-moara-deal-vale-madrigal, chiar daca, asa cum ne informeaza MAE, expozitia are caracter nonelitist.
Armonizarea noilor tehnologii cu traditiile nationale si cu natura putea fi formulata probabil mai creativ, mai suprinzator, asa cum spune si sloganul publicitar drag responsabililor turismului romanesc. Bugetul, substantial, dar nu exagerat de mare, este si el impartit dupa criterii discutabile.
Firma japoneza care urmeaza sa amenajeze cei 500 metri patrati alocati Romaniei primeste dintr-un foc 1,5 milioane de dolari, iar o felie urmeaza sa ajunga, pentru asigurarea relatiilor cu publicul, la firma de publicitate de langa inima PSD, condusa de Bogdan Enoiu, unul dintre facatorii de imagine ai partidului de guvernamant in campania de la locale.
Care este rostul participarii la asemenea expozitii? Sa atraga atentia ca Romania nu este doar tara saraciei si a coruptiei, sa captiveze si sa capteze potentiali turisti si investitori. Cu o floare pe un ecran de plasma nu schimbi imaginea negativa, conforma cu realitatea de cele mai multe ori.
Sunt cunoscute dificultatile economice, scandalurile de coruptie, mostenirile comunismului, desi poate ca am merita o privire mai lipsita de prejudecati. Pe care, insa, conceptul propus nu le contrazice flagrant. Dornici de inedit, turistii japonezi au ocolit pana acum Romania, nu pentru ca nu ar