In ultimii ani, gradinita clasica, unde copiii sunt dusi mai ales ca sa fie supravegheati in perioada in care parintii sunt la serviciu, nu mai are deloc cautare. Au aparut gradinite particulare cu oferte care mai de care mai atractive. Calitatea serviciilor oferite, dar si preturile practicate fac de obicei diferenta. In ceea ce priveste oferta educationala, unele au adoptat si promoveaza concepte aplicate in strainatate, dar putin cunoscute la noi, desi acceptate de Ministerul Educatiei si Cercetarii ca sisteme de invatamant alternativ. Dintre acestea, sistemele Waldorf si Step by Step sunt cele mai cunoscute.
Invatamantul alternativ, de stat si particular, a fost oficializat in Romania in 1995 prin Legea invatamantului, dar s-a dezvoltat foarte lent; nici acum nu angajeaza mai mult de 1% din totalul de elevi si de cadre didactice la nivel national. Ceea ce, in esenta, particularizeaza invatamantul alternativ este faptul ca exista o mai mare apropiere a dascalului de elevul sau, dar si ca acesta din urma este incurajat sa-si descopere si sa-si dezvolte inclinatiile native spre un domeniu sau altul. Desi invatamantul alternativ contine programe educationale si metode de predare uneori foarte diferite fata de cele practicate in sistemul educativ romanesc, grupele, clasele sau scolile de invatamant alternativ de stat si particular care obtin acreditare sunt integrate in sistemul national de invatamant. Pe langa Waldorf si Step by Step, se aplica la noi si alte metode educationale, ca Freinet, Planul Jena sau Montessori.
De regula, clasele sau scolile de stat care aplica una dintre aceste metode educative sunt infiintate de catre inspectoratele scolare judetene, la solicitarea parintilor sau a unor firme, in timp ce formele similare particulare sunt sustinute de catre persoanele fizice sau juridice. Aceste metode pot fi aplicate la n