Campania electorala din Romania are accente grotesti. In loc sa discute programe, sa fixeze obiective, sa analizeze modalitati de atingere a acestora, politicienii romani prefera sa se improaste reciproc cu noroi, sa faca deliciul mahalalei prin formulari grosiere, de joasa extractie, pe care, totusi, pana la inceputul lui 2004 le practica doar C.V. Tudor, liderul PRM.
Aceasta "vadimizare" a mesajului, ce face si mai tare de ras clasa politica romaneasca, indica o campanie negativa, in care ceea ce conteaza este blocarea adversarului, si nu electoratul. Campania negativa a fost initiata de Psd, care demonstreaza astfel ca se indoieste, el insusi, de efectele propriei guvernari. Cand, in urma cu cateva saptamani, Nicolae Vacaroiu anunta acest tip de campanie, formularea parea o noua "perla" a presedintelui Senatului. S-a dovedit, la scurt timp dupa aceea, ca ea a fost doar o "scapare". Inca din primele lui "luari de pozitie", Adrian Nastase, candidatul partidului la Cotroceni, a intarit dezvaluirea, sugerand ca staff-ul Psd a optat constient (la sfatul consilierilor lui romani si straini) pentru "limbajul pamfletar", mizand atat pe superficialitatea si inclinatia spre histrionism a electoratului, cat si pe reactiile emotionale ale adversarilor. Se stie ca, dupa ce a incercat sa ignore gugumaniile si ororile marlanesti ale lui C.V. Tudor de la inceputurile revistei "Romania Mare", reprezentantii vizati ai societatii civile si mediile independente i-au raspuns cu aceeasi moneda, angrenandu-se intr-un "joc" ce-i convenea "tribunului", care astfel a dobandit o notorietate - e drept, urat mirositoare - marcanta. Adrian Nastase si sustinatorii sai reiau acum aceasta metoda, sperand sa obtina aceleasi rezultate. Nu discutam faptul ca optiunea pentru o asemenea campanie sugereaza un dispret nemascat pentru cetatenii cu drept de vot din tara. Staff-ul Psd-ist ii co