La capătul lecturii celui mai recent număr al revistei Lettre internationale (ediţia română) nu poţi decât să îţi doreşti ca toamna 2004 să fie la fel de bogată şi în alte zone ale vieţii (culturale şi nu numai) de pe la noi. De altfel, revista şi-a obişnuit publicul cu anumite standarde, cu un anumit stil (pe care îl pot recunoaşte cu uşurinţă atât colecţionarul împătimit, cât şi cititorul care doar a răsfoit câteva exemplare), aşa încât numărul 51 - la care ne vom referi în continuare - nu constituie neapărat o excepţie.
Prima secţiune - Dincolo de eveniment - debutează cu un eseu al lui Karl Schlögel, intitulat Europa revine, eseu în care autorul reuşeşte să abordeze o tematică veche de când lumea dintr-un unghi cu totul inedit: aspiraţia către (re)construirea unităţii Europei este pusă în legătură (pare greu de crezut!) cu cel mai mare bazar de autovehicule, situat nu departe de centrul geografic al continentului nostru, la Mariampole, în Lituania. Aşadar, ceea ce te cucereşte de la bun început în demonstraţia lui Schlögel este dezinvoltura cu care sunt împinse la o parte o serie de stereotipii. Autorul ocoleşte în primul rând tentaţia clasificării maniheiste, în alb şi negru, a atributelor bătrânului continent: nu în imaginea idealizată (de leagăn al umanismului, cămin al democraţiei, sediu al toleranţei), nici în aceea "demonizată" (de spaţiu al atâtor cruzimi care au culminat cu cele două războaie mondiale, cu Holocaustul şi Gulagul) trebuie căutată ecuaţia acestei "Europe in the making" care îşi are centrul nu la Bruxelles, ci la Mariampole. Dimpotrivă, ecuaţia ei poate fi găsită în acel spaţiu concret traversat de zeci, de sute de ori de la un capăt la altul de şoferii de cursă lungă (adevăraţi "specialişti" în producerea apropierii), de negustorii de maşini, de contrabandişti chiar, de clienţii Eurolines-ului, într-un cuvânt de toţi cei ca