Sunteti din nou in supermarket, asteptand cu rabdare sa ajungeti la casa pentru a plati cumparaturile saptamanale. Caruciorul in care ati inghesuit produsele nu este insa unul obisnuit, ci are fixat un dispozitiv electronic putin mai mare decat un telefon mobil. La intrare vi s-a explicat ca este un "cititor RFID". Suna complicat, insa ce ati spune daca atunci cand ajungeti cu caruciorul in fata operatoarei de la casa, aceasta ar apasa pe un buton si v-ar comunica direct valoarea totala a cumparaturilor?
Pe langa reducerea drastica a timpului pe care fiecare cumparator il petrece la casa, tehnologia RFID (Radio Frequency IDentification) mai numara o serie de avantaje, atat de partea clientilor cat si de partea companiilor care o implementeaza. Printre pionierii acestei tendinte se afla lanturile de magazine care vand cu amanuntul (retail), dar si companii din cu totul alte domenii de activitate, precum transporturi, medicina sau securitate.
"Este cea mai noua tehnologie veche", explica Dan Tone, director general al companiei romanesti Eutron Invest, care se ocupa printre altele cu implementarea echipamentelor RFID. El este convins ca acestea vor fi functionale in Romania nu mai tarziu de anul viitor, in 2005, "desi aceasta tehnologie revolutionara poate sa para doar o minunatie care o sa vina si pe la noi, candva".
De fapt, comunicatiile prin unde radio nu sunt deloc o noutate, ele fiind folosite inca de la inceputul secolului trecut. Una din primele aplicatii a fost in echipamentele de comunicatii instalate pe avioanele anilor '30, spune Tone.
Eutron colaboreaza cu firma americana PSC pentru implementarea de etichete inteligente RFID in produsele ce se vor afla pe rafturile marilor hipermarketuri romanesti in 2005. Oficialii celor doua companii nu au dezvaluit numele magazinului care va deschide drumul tehnologiei RFID in Romania, insa au spu