- Cultural - nr. 195 / 2 Octombrie, 2004 "Precum M-ai trimis pe Mine in lume, si Eu i-am trimis pe ei in lume (…) Pentru ei Eu Ma sfintesc pe Mine Insumi, ca si ei sa fie sfintiti intru adevar." _ MANTUITORUL HRISTOS
Ascunsa sub "masca" ultramodernelor tehnologii informationale si a unei vaste palete de orientari profesionale, o forta nevazuta distrage atentia oamenilor de la lucrurile cu adevarat importante, in schimbul divagatiilor erei computerizate si a unei terminologii populare depasite. Astfel, vocatia sfinteniei este un fel de "tabula rasa", caci rar intalnim situatii cand atributele celor mai inalte virtuti umane sunt asociate _ in mod deschis _ cu indemnul moral catre viata curata a sfintilor _ despre care se considera (gresit) fie ca astazi nu mai exista, fie ca … nu sunt fiinte omenesti. Asa stand lucrurile, omul nu este doar frustrat de raportarea sa la modelul sfintilor, ci intampina chiar obstructii in urcusul sau duhovnicesc spre sfintenie … Ca sa atingem "piscul" unei asemenea existente nu ne este necesara o varsta oarecare, nici anumite cunostiinte pe calculator (dar nici nu le exclude), ci doar… predispozitia inimii de a se lasa ocrotita in "palmele" iubirii divine. Definind acest sens printr-o edificatoare limpezime conceptuala, Petre Tutea (cel mai lapidar filosof religios roman) considera : "Cu cat suntem mai avansati, mecanic si material, cu atat suntem mai departe de esenta reala a lumii, de sfintenie. Un sfant poate fi si analfabet, dar e superior unui geniu, fiindca ideea de sfintenie e legata de ideea de minune. E posibila minunea ca fapta a lui, dar la geniu nu. Geniul face ispravi, nu minuni." Sfintii _ ca "prieteni ai lui Dumnezeu", "casnici" si "judecatori ai lumii" _ sunt de obicei necunoscuti si neintelesi de lume. De aceea, reactionand sub impulsul instinctelor primare, lumea dezaproba anacronismul aparent al vietuirii lo