Inainte de '90 producea 17.000 de biciclete lunar. Azi, dupa 14 ani de tranzitie, numarul bicicletelor ce ies pe poarta fabricii Tohan de la Zarnesti este incredibil de mic - 1.500 anual. Un mijloc de locomotie accesibil atat omului de la oras, dar mai cu seama celui de la tara, productia bicicletei romanesti, pe care te puteai baza ani de-a randul, a fost ingropata in chinezarii.
"Este un produs omorat de concurenta, murdara, neloiala. In curand, pentru a rezista economiei subterane vom face biciclete de unica folosinta", ne-a declarat directorul general al intreprinderii Tohan, Dan Tache. El sustine ca in Romania nu exista nici un fel de protectie atat pentru produsul romanesc, cat si pentru consumatorul roman.
Aceasta in conditiile in care guvernul roman a lansat cu mare pompa programul "Fabricat in Romania". Pentru cetateanul de rand este tentant sa-si cumpere un lucru ieftin, chiar daca si-l cumpara mult mai des.
Acelasi lucru se poate spune si despre biciclete, produs pe care economia subterana l-a transformat, ca pe multe alte produse, in articole achizitionate de omul simplu nu pentru calitate si viabilitate, ci pentru pretul mic.
"De vreme ce pe piata se accepta desfacerea de produse neautorizate, precum bicicletele chinezesti la un pret de 1,3 milioane de lei, care nu te tin decat vreo 3 luni, fireste ca bicicletele produse la Tohan, la un pret de 3,5 milioane de lei, raman la poarta fabricii. Ca ele au o garantie de peste 40 de ani nu mai conteaza pentru nimeni", sustine Dan Tache.
El este, de altfel, unul dintre initiatorii, alaturi de Agentia Nationala de Protectie a Consumatorului (ANPC), a unui proiect de lege care prevede "obligativitatea producatorilor de biciclete de a testa originea produsului, precum si parametrii de calitate si de garantie ai produsului".
"Daca se va aproba ac