Dupa contractul pentru consultanta incheiat cu compania franceza Scetaroute pentru autostrada „Transilvania", un nou parteneriat ne dovedeste ca marile consortii financiare europene, care participa la co-finantarea lucrarilor la autostrazile din Romania, isi impun antreprenorii dintre asociati sau chiar societati pe care le controleaza actionarial.
Raiffeisen Bank Austria, partener al BERD in co-finantarea lucrarilor la Autostrada Bucuresti-Brasov, este actionar majoritar al uneia dintre cele trei firme constructoare, societatea austriaca Strabag AG.
Aceasta din urma a primit fara licitatie din partea statului roman, in urma unui parteneriat public-privat, un tronson al Autostrazii Bucuresti-Brasov, in valoare de peste 300 de milioane de euro, alaturi de francezii de la Vinci si consortiul israelian Ashtrom – Roichman.
Totodata, firma detinuta de Raiffeisen este un client vechi al banului public, obtinand, in multe cazuri neconcurential, contracte din partea Ministerului Transporturilor si institutiilor subordonate acestuia.
STRABAG AG Austria a castigat lucrarile de executie pe primul tronson al autostrazii Bucuresti – Brasov, sectiunea capitala - Ploiesti. Compania STRABAG este obisnuita cu contracte din bani publici obtinute de la Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului (MTCT).
Pe langa lucrari de infrastructura, STRABAG a fost furnizor constant de bitum pentru directiile din subordinea MTCT prin societati controlate actionarial de austrieci. STRABAG detine monopol pe lucrarile de drumuri gestionate de Consiliul Judetean Timis prin asocierea cu SC DRUMCO SA, societate la care autoritatea judeteana detine 51 %.
Numele greu din spatele companiei STRABAG este Raiffeisen Bank din Austria, action