Temele campaniei prezidentiale din SUA sint cit se poate de grave, insa acest lucru nu i-a impiedicat pe marii umoristi ai Americii sa dea friu liber imaginatiei mai mult ca niciodata, acestia oferind in fata camerelor de luat vederi un amestec de lejeritate si umor coroziv.
Intr-o tara in care autoironia este obligatorie in politica, candidatii la prezidentiale se vad nevoiti sa suporte bancurile celor mai cunoscute personalitati ale televiziunii americane, ba chiar si sa participe la emisiunile acestora, care au o mare audienta.
“In privinta umorului, as da anul acesta o nota proasta campaniei electorale, insa nota 10 umoristilor”, spune Robert Thompson, profesor de televiziune si cultura pop la Universitatea Syracuse. Emisiunea de care toata lumea vorbeste este “Daily Show”, o parodie de jurnal de stiri, avindu-l ca prezentator pe Jon Stewart.
“Il privesc cu religiozitate”, marturiseste jurnalistul Andrew Sessa, venit, alaturi de alti sute de fani, sa-l vada pe Stewart la o intilnire cu publicul. “Te face sa reflectezi. Ma omor dupa sectiunea “Mess’o’potamia” (rubrica dedicata Irakului, al carei titlu este un joc de cuvinte pornit de la cuvintul “mess” = haos, n.r.).
Echipa de “stiri” analizeaza campania, realizeaza interviuri pe jumatate adevarate, pe jumatate false, redifuzeaza imagini jenante pentru unii actori de pe scena politica si chiar se amesteca in dezbaterile de la conventiile partidelor.
Tineretul, foarte influentat de show-uri
Cu emisiunea “Saturday Night Live” si show-urile de seara, Statele Unite practica de multa vreme arta ironiei politice. Celebrul Jay Leno taxeaza fara partinire ambele tabere: “Cheney nu va putea candida la presedintie. Ar fi prea batrin si, pe linga asta, a fost deja presedinte”.
Sau: “Avionul lui John Edwards a ratat decolarea. Se pare ca nu exista su