La sfarsitul saptamanii trecute, carburantii s-au scumpit din nou, in medie, cu pana la 200 lei/litru. Aparent, scumpirea benzinei si motorinei nu da frisoane soferilor, care insa in ultima perioada au avut parte de o serie de cresteri de preturi aproape saptamanal.
Desi pretul titeiului pe piata mondiala inregistreaza record dupa record, mai ales in ultima luna, iar operatorii sustin cu tarie ca pentru a nu lucra in pierdere se impune o majorare de aproximativ 2.000 lei/litru la pompa, preturile la carburanti cresc incet, dar sigur.
In general, companiile care au afaceri in Romania incearca sa-si alinieze preturile in functie de cele practicate de catre Petrom, inca de stat pana la efectuarea transferului de proprietate catre grupul austriac OMV. Apropierea alegerilor i-a determinat pe oficialii guvernamentali sa fie mai circumspecti in ceea ce priveste o majorare substantiala a preturilor, asa cum dicteaza piata.
Din acest motiv, in locul unei scumpiri puternice, Petrom, urmata de celelalte companii private, recurge la ajustari de preturi la carburanti, facute cu pasi marunti si fara tam-tam pentru a trece neobservate. Numai ca, dupa marea scumpire din luna august (2.200-2.300 lei/litru), soferii au fost nevoiti sa scoata din buzunare aproape saptamanal cate 100 pana la 300 lei in plus pe litru la benzina.
Astfel, numai in ultimele trei saptamani, carburantii s-au scumpit cu aproximativ 700 lei/litru. Asta desi Dan Ioan Popescu, ministrul Economiei si Comertului, sustinea zilele trecute, sus si tare, ca Petrom nu va mai scumpi carburantii deoarece compania are suficiente resurse interne la un pret cu mult sub cel mondial pentru "a absorbi" socurile de pe piata externa.
Pe de alta parte, grupurile energetice, care folosesc petrol, nu functioneaza tocmai pentru a nu creste cererea interna si pentru ca produc