Produsele agroalimentare ecologice patrund greu in bucatariile romanilor obisnuiti, arata statistici ale Ministerului Agriculturii. Desi in ultimii ani oferta de alimente fara chimicale s-a diversificat, doar a zecea parte din productie ajunge pe mesele consumatorilor de pe piata interna.
Restul ia drumul Europei, unde puterea de cumparare a consumatorilor permite producatorilor romani sa vinda mai mult si cu cistiguri mai mari.
Datele furnizate de oficialii Ministerului Agriculturii arata ca, in anul 2004, doar 10% din produsele ecologice au fost vindute pe piata autohtona, iar 90% au ajuns pe mesele europenilor. Ca se exporta cea mai mare parte a productiei este un lucru bun, Romania neputindu-se lauda cu un asemenea procent de export la prea multe produse.
Din pacate, ca in cazul multor exporturi romanesti, si cel de produse ecologice se realizeaza in proportie covirsitoare sub forma de materie prima. Ceea ce inseamna ca exportatorii cistiga mai putin intrucit produsele nu au valoare adaugata mare.
Pe linga cistigurile suplimentare obtinute in cazul in care ar fi exportate produse prelucrate, agentii economici care desfasoara activitati in acest domeniu ar contribui si la rezolvarea unor probleme de ordin social, prin crearea de noi locuri de munca. Chiar si in conditiile in care produsele ecologice sint exportate drept materie prima (griu, fructe de padure, floarea-soarelui etc.
), preturile sint de 3-5 ori mai mari decit in cazul produselor conventionale. Si pe piata autohtona diferentele de pret sint similiare, ceea ce face ca majoritatea produselor sa nu fie accesibile romanilor de rind.
Cererea mare de produse ecologice pe piata externa a facut ca oferta sa se diversifice. Daca pina anul trecut se obtineau mai mult legume ecologice si griu, treptat s-a trecut la productia de carne de pasare, vita sau