Expozitia Miturile natiunilor. Arena memoriei. 1945, realizata de Monika Flacke la Muzeul German de Istorie (Deutsches Historisches Museum) din Berlin, incearca pentru prima data sa ofere o imagine compacta si exhaustiva a iconografiei care a dominat spatiul public postbelic in treizeci de tari europene, inclusiv in Romania, in Statele Unite si in Israel, unde amintirile legate de razboi nu au disparut. Interpretarile oficiale referitoare la razboi, impuse de catre puterile invingatoare, au contribuit la crearea unor mituri acceptate si de acele tari care se alaturasera Germaniei naziste. Astfel, in Franta, Italia sau Austria, colaborationismul real din timpul razboiului fusese inlocuit cu mitul rezistentei eroice contra nazismului.
Numeroase extrase din publicatiile vremii, documente audio, fotografii, lucrari artistice si literare sau filme din perioada postbelica documenteaza aceasta tendinta de eroizare a propriei natiuni si de sublimare a culpabilitatilor.
Daca in tarile occidentale, memoria ultimului razboi mondial este strins legata de procesul asumarii holocaustului, in tarile rasaritene, in centrul preocuparilor se afla astazi recuperarea istoriei. Procesul debarasarii de constructia artificiala a interpretarii istoriei din perspectiva Uniunii Sovietice eliberatoare „de sub jugul fascist“ a declansat o modificare a paradigmei impuse. Expozitia prezinta numeroase materiale vizuale care ilustreaza aceasta perspectiva impusa de catre Kremlin.
In catalogul expozitiei, istoricul Lucian Boia analizeaza repercusiunile viziunii istorice straine asupra Romaniei si modificarile intervenite de-a lungul anilor in descrierea zilei de 23 august 1944.
Expozitia se opreste apoi si asupra destramarii miturilor in tarile iesite de sub influenta hegemoniei sovietice dupa prabusirea comunismului, vizind distantarea de monopolul istoriog