In Galeria de arta contemporana, amenajata cochet cu lucrarile pop-artistilor britanici (Eduardo Paolozzi, Clive Barker, Peter Blake, Robyn Denny, Peter Phillips), vorbim azi despre filmul anilor ’50-’60, o manifestare conexa expozitiei As Is When..., gazduita la Palatul Culturii din Iasi.
Room at the Top (Drumul spre inalta societate) cu Simone Signoret si Laurence Harvey, dupa romanul omonim al lui John Braine, Look Back in Anger (Priveste inapoi cu minie), adaptare a cunoscutei piese de teatru semnate John Osborne, cu Richard Burton si Claire Bloom, Saturday Night and Sunday Morning, cu Albert Finney, This Sporting Life, cu regretatul Richard Harris – sint citeva dintre repere. Regizorii, nu mai putin cunoscuti, fac parte din fondatorii free cinema-ului: Lindsay Anderson, Tony Richardson, Karel Reisz, mai tirziu si Jack Clayton. Cinematograful britanic iese din faza conventionala a elitismului burghez (fad, anost, artificial) pentru a se concentra asupra vietii si valorilor clasei muncitoare (plina de vitalitate si forta). Interioarele traditionale sint inlocuite cu imagini din zonele industriale ale Angliei, populate cu tineri furiosi, necizelati, lipsiti de scrupule si prejudecati. Aflam toate acestea de la nu mai putin tinarul (fara a fi si furios) Andrei Gorzo, critic de film si invitat al Consiliului Britanic cu aceasta ocazie, care isi incepe prezentarea printr-o detaliata incursiune in realismul social al vremurilor. Din timp in timp, retrospectiva... verbala este insotita de scurte secvente edificatoare din filmele amintite.
Trecem apoi la legendarul 007, exponent original al culturii britanice, un amestec de gentleman si macho man, care debuteaza pe marile ecrane cu Dr. No in 1962, pentru ca, patruzeci si doi de ani mai tirziu, odiseea James Bond sa ajunga la nu mai putin de douazeci de productii. (Ca o paranteza, navigind haoti