Muzica este gata sa "aterizeze" pe telefonul mobil. Insa nu inainte ca operatorii si casele de discuri sa gaseasca metode prin care sa-i taxeze pe consumatori astfel incat toata lumea sa fie multumita.
Telefoanele dotate cu mini-playere digitale pentru muzica nu mai sunt o raritate. Din moment ce utilizatorii pot acum sa asculte nu numai tonuri de apel polifonice, ci si fragmente de melodii sau chiar melodii integrale, casele de discuri au ridicat o spranceana. Aici este rost de facut bani. Operatorii de telefonie mobila nu au nimic impotriva atata timp cat le ramane si lor ceva (si le va ramane), iar consumatorii sunt multumiti ca pot sa-si comande melodiile preferate pentru a le asculta oriunde, direct de pe telefonul mobil.
Acestea sunt premisele. Problema nu este insa atat de simpla precum pare. Exista pareri circumspecte, care atrag atentia ca telefoanele mobile sunt un mediu in plus prin care se pot prolifera fisiere muzicale pentru care utilizatorii nu au platit. Cu alte cuvinte, pirateria de pe Internet ("ingrasata" peste masura de programele de punere in comun a fisierelor, cunoscute si drept aplicatii P2P sau peer-to-peer, spre exemplu Napster sau Kaaza) isi va gasi o noua filiera de dezvoltare.
Pe de alta parte, cei mai optimisti afirma ca dimpotriva, utilizatorii de telefoane mobile sunt obisnuiti sa plateasca pentru ceea ce consuma, fie ca este vorba de convorbiri, mesaje text, voce, imagine, logo-uri sau tonuri de apel. De aceea, spun optimistii, utilizatorii isi vor pastra obiceiul de a plati si pentru muzica, ba chiar vor fi incantati de noua oferta care li se pune la dispozitie.
Pirateria impinge catre inovatie
Metoda potrivita pentru a impune legalitatea in acest nou business probabil ca este tehnologia botezata Digital Rights Management (DRM), scrie publicatia Finan