OBSERVATORDocument incendiar care dezvaluie actiunile Kievului
Jurnalul National a intrat in posesia unui document al Guvernului de la Kiev, in care se recunoaste ca adevarata motivatie a construirii canalului Bistroe este consolidarea pozitiei geostrategice in zona de nord-vest a Marii Negre. Ucraina urmareste intarirea capacitatilor sale militare in regiune. Ucraina recunoaste oficial, printr-un document al Guvernului de la Kiev, ca adevarata motivatie a construirii canalului Bistroe este consolidarea pozitiei geo-strategice in zona de nord-vest a Marii Negre si intarirea capacitatilor sale militare in regiune. ALEXANDRU NASTASE
PRETEXT. Ini]ial, autorit`]ile de la Kiev au invocat motivele economice pentru a justifica construc]ia canalului Bstroe Inca din luna mai, cand au decis inceperea lucrarilor la canalul Bistroe, autoritatile de la Kiev au sustinut ca la baza controversatei decizii au stat ratiuni economice. Ucrainenii sustineau ca nu si-ar mai putea permite sa plateasca anual Romaniei taxele pentru canalul Sulina. Contestate de Romania, Comisia Europeana, Secretariatul de Stat al SUA, cancelarul Germaniei si de organizatii de protectie a mediului, inclusiv de la Kiev, lucrarile au continuat. Bistroe a fost inaugurat la sfarsitul lui august, cand a inceput si dragarea partii ucrainene a bratului Chilia. Saptamana aceasta se sapa intre insula Maican si Chilia Veche.
ZVONURI. Neoficial, s-a vorbit ca Ucraina isi vede amenintata pozitia geo-strategica la granita cu Romania. Asta in conditiile in care, de-a lungul vremii, atat Rusia tarista, cat si Uniunea Sovietica si apoi Ucraina au beneficiat de mai multe cai navigabile Dunare-Marea Neagra, la nord de bratul Chilia, deci in afara Deltei Dunarii. Din cauze multiple, toate aceste canale intre Dunare si mare s-au colmatat si au fost inchise circulatiei fluviale. Tot la nivel