Prezenta discreta, regizoarea Nona Ciobanu e omul care "tace si face". De curand, a avut o premiera la Teatrul Mic, cu a carui trupa colaboreaza de zece ani. A infiintat si conduce fundatia Prezenta discreta, regizoarea Nona Ciobanu e omul care "tace si face". De curand, a avut o premiera la Teatrul Mic, cu a carui trupa colaboreaza de zece ani. A infiintat si conduce fundatia independenta TOACA, iar intre timp monteaza si in Statele Unite. Recent revenita de la San Diego, unde a colaborat cu La Jolla Playhouse, teatru infiintat de Gregory Peck, si a carui stagiune s-a deschis cu un spectacol in care joaca Billy Cristal, Nona Ciobanu povesteste despre experienta sa in teatrul american, fara sa uite de intentiile sale legate de scena romaneasca.
- Dupa succesul obtinut cu primele dvs. spectacole ati decis sa parasiti sistemul teatral oficial si sa puneti bazele unei organizatii indepedente. E o decizie radicala si curajoasa, intr-o societate in care cei mai multi bani in teatru vin din subventii si se duc in teatrele de stat. Care au fost ratiunile care v-au determinat sa luati aceasta decizie?
- La scurt timp dupa venirea mea in Teatrul Mic, am simtit ca schimbarea din interiorul sistemului institutionalizat necesita un timp indelungat, pentru ca nu exista un cadru legislativ in acord cu timpul in care traim, si pentru ca mentalitatea celor mai multi dintre cei care lucreaza in teatrul de stat este inca atinsa de virusul celor 40 de ani de comunism.
In acel moment, adica in 1996, am fondat alaturi de Iulian Baltatescu, Toaca. O alternativa la institutia de stat, un spatiu al interferentei artelor, un spatiu laborator pentru tinerii artisti. Am invitat la Studioul Toaca artisti romani si din toata Europa, care au sustinut ateliere de teatru, au facut spectacole, sau au deschis expozitii de fotografie, arta video, pictura, sculptura.
Am crez