5+1. Pentru cei mai multi dintre noi, operatia asta artitmetica da ca rezultat 6. Pentru cateva zeci de mii, poate sute, 5+1 se apropie ca putere de seductie de celebrul 4x4. Si nu e o adunare, ci un acronim care defineste una dintre caracteristicile fundamentale ale unui sistem audio home cinema. Cinci difuzoare (mai mult sau mai putin) normale, plus unul de basi.
Visul adolescentilor si nelinistea varstnicilor din apartamentul de dedesubt. Dar si speranta industriei electronicelor, lovita greu de realitatea ca, in lumea dezvoltata, fiecare are deja casetofon, televizor, plasma in baie si monitor LCD in dressing.
Ce face un sistem home cinema? Foarte simplu: ce facea si difuzorul de la televizor sau cel de la magnetofon. Zgomot. Sau muzica, daca preferati. Noutatea de marketing este experienta sunetului spatial, care pare ca vine din toate directiile. Dar si marginea de profit a producatorilor.
Care fac mai multi bani cand va vand un sistem 5+1 decat atunci cand va vand doua combine cu un acelasi numar de difuzoare. Firesc: moda (sau cheltuielile de cercetare, spun ei!) se plateste. Iar cand se plateste scump o numim pur si simplu lux si suntem si mai fericiti sa ne-o putem permite.
Despre asta a fost vorba si saptamana aceasta la Bucuresti, unde o expozitie de scule audio-video scumpe a atras adolescenti (cu bataturi de la mouse si joystick-uri) si domni in Armani (cu card-uri uzate de atatea drumuri in ATM-uri si POS-uri). Sigur, numai ultima categorie isi poate permite si achizitia, insa si cei fara bani primesc acolo un lucru extrem de pretios: cultura calitatii.
Cei sapte ani de-acasa ai valorii, ai lucrului facut cum se cuvine, cu interes si dragoste de meserie. O demonstratie practica a respectului fata de client si de banii sai.
Sunt valori pe care media le va trece cu vederea, preocupata cu et