Incepind de anul viitor, masinile si echipamentele din import cumparate in leasing s-ar putea scumpi deoarece, potrivit unui proiect de lege promovat de Ministerul Finantelor, accizele se vor plati la valoarea de intrare in tara a bunurilor (pret CIP).
In prezent, accizele se aplica la asa-numita “valoare reziduala” - care reprezinta doar 20a din pretul CIP -, adica la ceea ce ramine dupa expirarea perioadei de leasing, cind, de fapt, platitorul ratelor devine si proprietarul de drept al bunului respectiv.
Vestile bune tin de faptul ca taxa vamala si TVA se vor calcula in continuare la 20a din pretul CIP si ca perioada de finantare se va prelungi.
Una dintre cele mai profitabile activitati din Romania s-a dovedit a fi leasingul. Operatorii de pe piata estimeaza ca, la finalul anului, industria leasingului va ajunge la circa 1,8 miliarde euro.
Previziunea este realista, tinind cont de faptul ca, in primele opt luni ale anului, cele doua asociatii de profil au incheiat contracte de peste 800 milioane euro, majoritatea reprezentind achizitii de autoturisme.
Optind pentru leasing, romanii si-au cumparat masini mult mai ieftine decit daca ar fi ales sa le achite cu banii jos deoarece taxele cerute de stat - accize, TVA si taxa vamala de 30a (numai pentru marfurile aduse din tari non-UE) - se aplica la valoarea reziduala, cea la care se face transferul dreptului de proprietate, si care reprezinta in prezent doar 20a din valoarea de intrare in tara.
Insa acest avantaj va pierde din greutate daca guvernul va aproba un proiect menit sa modifice Legea leasingului.
Avantaj la mic litraj
Potrivit noului proiect, accizele se vor plati la valoarea de intrare a bunurilor importate, si nu la valoarea reziduala. Practic, daca aceasta initiativa devine lege, incepind cu 2005, accizele pentru masinile si e