Faptul ca, aproape seara de seara, sintem invitati sa urmarim concerte sau spectacole extrem de diverse ca gen si stil, in interpretari adesea inedite, nu poate decit sa ne bucure, constituind, firesc, puncte de atractie pentru orice iubitor de frumos care spera ca „produsul“ respectiv sa se ridice la nivelul asteptarilor sale.
Astfel privind lucrurile, zilele trecute s-au dovedit a fi deosebit de ofertante, intilnindu-ne, inca din prima zi de noiembrie, cu o comemorare – 375 de ani de la nastere si 320 de ani de la trecerea in nefiinta a renumitului Ioan Caianu-Valachus, un adevarat „uomo universale“ care, intre altele, a lasat mostenire celebra culegere de melodii de factura folclorica intitulata Codex Caioni –, dar si cu prima auditie absoluta a unor fragmente din opera Marele cintec scrisa de Marius Ciulica, oboist in orchestra Operei din Brasov, pe un libret semnat de Corina Vlad Diaconescu, inspirat de romanul omonim publicat de Mihai Diaconescu in urma cu multi ani. In organizarea Clubului Romania-UNESCO, un public select a asistat la interpretarea unor fragmente instrumentale din aceasta partitura (secvente orchestrale reduse pentru cvartet de coarde), bazate, evident, pe repere din Codex, mentinindu-se permanent pe linia simpla, cantabila, evocatoare, fara pretentia unei complexitati componistice adecvate mileniului III. Tinarul autor a preferat sa ramina in atmosfera si spiritul epocii, in care muzica noastra culta facea primii pasi, tradind insa si pasiunea sa pentru creatia mozartiana. Cintate cu acuratete de colegii sai Costache Decebal, Isabela Corut, Mina Ciulica, Bartalis Emeche, „mostrele“ muzicale au fost insa insuficiente pentru a ne contura o imagine de ansamblu asupra operei, nefiind completate de momente vocale care, poate, ne-ar fi dezvaluit ceva mai mult din conceptia curajosului autor.
Scurtele repere muzicale au f