Pana in urma cu un an-doi, bancile nu-si bateau capul sa mearga in cartiere, in centre comerciale sau campusuri universitare. Traiau bine-mersi facand bani cu mare usurinta din plasamente in titluri de stat sau la banca centrala, la dobanzi mari si, de un an incoace, fara deprecierea leului, ba dimpotriva.
Anul 2004 va ramane o adevarata borna in evolutia comportamentului pe piata al bancilor comerciale. Mai mici sau mai mari, viu colorate sau mai sobre, mai mult sau mai putin dotate cu tehnologie moderna, noile sucursale si agentii bancare au inceput sa impanzeasca marile orase.
Febra expansiunii creste de la o luna la alta, toata lumea vrea retail, cote de piata, clientela. Iar toate acestea nu mai pot fi obtinute fara o prezenta cat mai mare pe piata, acolo unde este clientul. Chiar si cei care strambau din nas la ideea construirii de retele mari, multumiti fiind de clientela formata din companii si de calitatea serviciilor oferite in regim de boutique financiar, au schimbat macazul.
Si astfel, bancile au dat drumul la robinetul investitiilor, cumparand locatii si amenajand "magazine" de produse si servicii bancare, prin care sa profite de apetitul si resursele pentru consum, dar si economisire, ale potentialilor clienti.
Acesta este tabloul de astazi. Iar imaginea din 2010 nu poate fi decat o amplificare aproape exponentiala a ceea ce se intampla in 2004.
BCR a ajuns anul acesta la aproape 300 de unitati. BRD a deschis 33 intr-o singura zi si planuieste ca pana la sfarsitul lui 2005 sa ajunga la 100 de noi agentii. Cu 200 de sucursale si agentii, Raiffeisen ar vrea sa si adauge si pe cele 1.424 ale CEC in urma privatizarii.
Pariind pe masini care sa ofere servicii bancare, ING Bank s-a lansat pe piata de retail cu un plan de 45 de unitati pana la sfarsitul acestui an.