Companiile IT&C isi revendica grosul externalizarii de servicii (outsourcing) in Romania. Estimarile volumului afacerilor realizate pe aceasta cale sunt de circa 110 milioane de dolari in 2003.
Specialistii prezenti la recenta conferinta Outsourcing III, organizata de FinMedia, nu au reusit sa estimeze volumul afacerilor intregului segment de piata (inclusiv servicii non IT), pentru ca, in coplesitoarea lor majoritate, cei prezenti erau informaticieni sau consultanti, iar ceilalti lipseau.
NON-IT. Activitatile de transport, de consultanta si audit (pe orice domeniu), de reparatii si depanare, mentenanta si asistenta tehnica sunt servicii "clasice", externalizarea lor producandu-se ca urmare a restructurarii economiei.
Serviciile de management de personal (inclusiv recrutarea), alte activitati de management, de gestiune a patrimoniului imobiliar, de curatenie si de catering sunt insa produse noi. Mai mult decat o piata, outsourcingul este un fenomen sau o "megatendinta ireversibila" (Jan Marriott, Gartner Research Group), specifica economiei globale.
"Piramida organizarii unei companii dupa activitatile desfasurate tinde sa se aplatizeze prin externalizare", spune Liviu Dimitriu, director de proiect la Datek Telecom. De altfel, decizia privind activitatile potrivite pentru externalizare este o problema de management, si prin urmare, si una de definire a pietei.
TRANSFER. Outsourcingul consta, de fapt, in externalizarea unor costuri proprii pe o piata a serviciului respectiv, unde acestea scad, gratie concurentei. "Este o problema de competitivitate, iar principalul vector al competitivitatii este creativitatea, tradusa print-o valoare adaugata mai mare", explica Dimitriu.
Asa se face ca adancirea specializarii unor servicii clasice da nastere unor afaceri prin externalizare. A "produs" companii nu