- Dle. Lupescu, conduceti una dintre cele mai importante - si nu sunt multe - edituri din Romania. Este domeniul editorial unul propice afacerilor, in acest moment, sau supravietuieste prin - Dle. Lupescu, conduceti una dintre cele mai importante - si nu sunt multe - edituri din Romania. Este domeniul editorial unul propice afacerilor, in acest moment, sau supravietuieste prin strategiile managerilor, adaptate la lumea romaneasca?
- Nu este propice, din pacate, si nu e ceva neaparat "romanesc" in ce spun: in lume, industriile culturale nu s-au dovedit foarte "banoase"... Sunt putini investitori, iar motivul e unul simplu: capitalul migreaza unde profitul este mare. La noi, e posibil ca lucrurile sa fi stat oarecum altfel: capitalul a migrat intr-acolo unde s-a putut fura mai mult. Or, ce e de furat in cultura? Putin... Deci nu capitalul a facut viata noastra editoriala mai dinamica, ci initiativele private, initiativele manageriale dublate, in multe cazuri, de afinitati culturale. Ca lumea romaneasca nu a scapat de metehnele ei, ca mai avem conceptia asta natanga si neproductiva de asistati ai statului sau ca lancezim in asteptarea cine stie carui Mecena, e o alta problema... Daunatoare pentru edituri, in momentul de fata, ar fi: saracia (ea reduce dramatic consumul), sistemele de distributie (prea putine, cu spatii insuficiente si neatractive), ponderea nesemnificativa in PIB, adica o cifra de afaceri redusa - de unde si lipsa banilor de care se plang toti "actorii" de pe piata de carte, inclusiv autorii si traducatorii care se simt insuficient stimulati. in fine, as mentiona si modul in care s-a manifestat ministerul de resort in mai toate legislaturile, in special in cea de azi: ineficienta, politizare, neprofesionalism, dar si o initiativa legislativa neconvingatoare, mergind pina la bajbaiala (cazul TVA la carte, cu urmarile care se cunosc si inca se vor