Acest articol este bazat, in cea mai mare parte, pe dovezi strinse in timpul unei vizite la Slobozia, pe 18 noiembrie, impreuna cu un jurnalist roman si cu unul strain, dar si pe observatii personale separate asupra referendumului pe tema Constitutiei, care a vut loc in octombrie 2003. Deficientele procedurii de vot in Romania constau in:
1. Posibilul control politic asupra tipografiilor care produc buletinele de vot, care ar putea permite tiparirea unor buletine suplimentare care sa fie introduse ilegal in urna de vot
Conform procedurilor normale, trebuie tiparit un numar exact de buletine de vot, care sint ridicate de la tipografii de catre politie, care verifica cite sint si semneaza de primire. Buletinele de vot goale sint apoi transferate catre prefectura, unde sint stampilate si pastrate pina in ajunul zilei alegerilor, cind sint transferate la sectiile de votare.
Dupa ce votul se incheie, buletinele nefolosite sint numarate, la fel ca si cele folosite, pentru a se asigura ca nu exista discrepante si ca sint inregistrate.
Totusi, membrii Aliantei D.A. si unii jurnalisti sint ingrijorati ca este posibil ca frauda sa aiba loc daca buletine de vot suplimentare, neinregistrate vor fi tiparite si pastrate la tipografie, permitind utilizarea unei metode precum “suveica”. Exista suspiciuni ca acest sistem a fost folosit la alegerile trecute. Metoda functioneaza astfel:
Un partid politic cu relatii la patronul tipografiei obtine buletine de vot suplimentare si neinregistrate. Stampila prefecturii poate fi ori falsificata, ceea ce nu e greu, ori aplicata cea originala daca prefectura (controlata de guvern) este implicata in frauda. Asa-zisele “voturi” pentru candidatul favorizat sint apoi aplicate pe aceste buletine de vot suplimentare.
Partidul politic care organizeaza frauda distribuie apoi aceste buletine de vot deja s