- Social - nr. 234 / 26 Noiembrie, 2004 Pentru alegatorul roman, ceea ce ar trebui sa reprezinte un reper clar al situatiei partidelor sau candidatilor inscrisi pe listele electorale, intr-un anume moment, e vorba de sondajele de opinie, reprezinta, in realitate, tot atatea mijloace de manipulare a electoratului. Ziarele, televiziunile se intrec, care mai de care, sa prezinte diverse versiuni ale institutelor de sondare a opiniei publice, fiecare cu pretentia ca sondajul pe care l-a realizat este cel corect, cand, de fapt, cititorul sau telespectatorul una citeste sau vede intr-o zi si alta in alta zi. Ce sa mai creada badea Gheorghe, care, in fapt de seara, mai butoneaza si el telecomanda televizorului si are "bucuria" de a afla, ce altceva, daca nu verzi si uscate pe seama partidelor sau diversilor candidati. Ce sa inteleaga el din procentele care, se succed rapid pe ecran, comentate apoi, de diversi "analisti", platiti, fireste, sa comenteze datele. Si cum altfel sa le interpreteze acestia, daca nu in functie de cine a comandat sondajul, cine l-a realizat, si, mult mai important, cine plateste prestatia sa. Daca pana in urma cu o saptamana diferentele procentuale dintre principalele forte inscrise in cursa electorala, PSD+PUR si Alianta DA, erau de circa 10% in favoarea primeia, acum, cand mai sunt doar doua zile pana la alegeri, lucrurile au luat o intorsatura ca la Ploiesti, in topul preferintelor conducand, dupa un sondaj de "ultima" ora atat candidatul Aliantei la fotoliul de presedinte al tarii, cat si Alianta pe listele pentru Parlament. Este adevarat ca acum diferentele sunt ceva mai "decente", ele variind intre 3-5%. Revin si intreb: ce sa mai inteleaga bietul roman, cand afla ca pana ieri conduceau unii, iar acum, brusc, altii? Sigur, nu discut aici si posibilitatea rasturnarii unor ierarhii, ci faptul ca in spatele acestor asa-zise sondaje se ascund i