Tema
In buna traditie instituita de editiile precedente ale Intilnirilor Europene de la Cluj, cea de-a 6-a s-a ocupat si ea de actuala „integrare“ a Batrinului Continent – din perspectiva franceza (dat fiind ca initiativa acestor dezbateri a apartinut Centrului Cultural care reprezinta in Cluj Hexagonala Republica), dar si franco-germana (caci acum organizarea a fost comuna, preluind la scara Intilnirilor modelul cooperarii politice dintre cele doua mari tari care compun una dintre „axele“ Europei), precum si – cum altfel?! – din perspectiva romaneasca (beneficiul spatiului-gazda!).
Tema aleasa fiind aceea a Conditiilor creatiei artistice in Europa extinsa, as spune ca, desi ea pare „marginala“ in marele proces de „integrare“, care e in principal politic, legislativ, economic si financiar, Intilnirile clujene din acest an s-au plasat – de fapt – chiar in miezul extraordinarelor remodelari prin care trece Continentul nostru: caci „integrarea“ (am mai spus-o si o repet fara ezitari) este eminamente culturala.
Intr-adevar:
Inainte de orice, „integrarea“ e o „filozofie“, un proiect intelectual. Lansata ca o utopie, ideea s-a extins si a inceput sa influenteze modul in care europenii isi inteleg existenta si destinul, trecutul si viitorul, sfirsind (ea, ideea) prin a modifica mentalitatile. Toate – in planuri de reflectie si de dezbatere cit se poate de culturale, nu-i asa?!
In plus, cooperarea strict politica sau economica n-ar fi putut duce la „integrare“ fara „acomodarea“ statelor si a natiunilor, fara dorinta si efortul de cunoastere si de intelegere, in primul rind prin intermediul culturii: calatorim unii in tarile celorlalti, ne descoperim valorile, traditiile, „specificurile“ si cautam cai cit mai bune, mai fine, mai eficiente de comunicare si de transfer al „bunurilor simbolice“.
Va trebui – deci – sa fixam defini