Actul normativ care modifica modul de calcul al accizelor in cazul autoturismelor achizitionate in leasing stirneste aprige controverse intre reprezentantii firmelor de leasing si cei ai Ministerului Finantelor.
Potrivit noii masuri, accizele pentru masinile cumparate in leasing se vor aplica la valoarea de intrare in tara a bunului, adica la pretul CIP (fara taxe), si nu la asa-numita valoare reziduala (20% din pretul CIP), cum era pina acum. Practic, in urma schimbarii metodei de calcul, valoarea nominala a accizelor s-a majorat de cinci ori.
“Sint in derulare aproximativ 200.000 de contracte. Noile prevederi ii afecteaza pe toti clientii care au cumparat masini de peste 1.601 cmc si ale caror contracte nu s-au incheiat inca”, a declarat Cornel Coca-Constantinescu, presedintele Asociatiei Societatilor de Leasing din Romania (ASLR).
Ieri, directorul general adjunct in Ministerul Finantelor, Mihai Hura, prezent la prima editie a Forumului de Leasing din Romania, a spus ca “hotarirea respectiva nu schimba nimic” si ca “se da dovada de exces de zel, iar uneori vama se erijeaza in creator de legi”.
In replica, seful Biroului drepturi de import din cadrul Autoritatii Nationale a Vamilor, Monica Ion, a afirmat: “Vama nu a dat dovada de exces de zel. Atita vreme cit nu exista o prevedere speciala care sa se refere la contractele aflate in derulare, noua metoda se aplica si acestora.
Si nu consideram ca se aplica retroactiv, pentru ca, din punctul de vedere al vamii, contractele nu s-au terminat. Importul se finalizeaza o data cu plata drepturilor vamale, iar in cazul leasingului, acest lucru se intimpla la sfirsitul perioadei de leasing”.
Potrivit lui Mihai Hura, oficialii ministerului de resort si ai Autoritatii Nationale a Vamilor se vor intilni astazi cu reprezentantii firmelor de leasing pentru a clarific