Vineri, Academia Romana l-a omagiat pe Joseph M. Juran. Care va implini, peste cateva zile, o suta de ani. Sarbatoritul este socotit parintele managementului calitatii. Lucrarile domniei sale, in materie, i-au uluit mai intai pe americani. Apoi pe japonezi. In lumea managementului i se spune "Guru". Un guru al calitatii.
Domnul Juran e savant american. Dar geniul care l-a propulsat in varf e de origine romana. Caci savantul american s-a nascut... la Braila. Masura stiintei a dat-o insa dupa ce a trecut Atlanticul. De acolo a cucerit Everestul calitatii. Fiindca nimeni nu stie mai bine decat americanii cum se ajunge la performanta. Lor le este cel mai clar ca fara concurenta nu exista calitate.
Iar fara calitate nu exista bunastare. Dar ca nici concurenta, nici calitatea si nici bunastarea nu pot exista fara organizare. Noua, romanilor, deficitul de calitate ni se trage de la faptul ca n-am invatat sa organizam munca. Numeroase intreprinderi romanesti, in loc sa-si organizeze bine munca si sa castige din eficienta economica, s-au lasat in voia obisnuintei, a intamplarii.
Iar daca simt pericolul ca ar putea contabiliza pierderi... urca preturile. Efectul? Ori de cate ori, in economia reala, apar mai multi bani, ei sufla in panzele inflatiei. Din acest motiv, afacerile sanatoase nu se inmultesc. Ceea ce se inmulteste este doar incapacitatea de a asigura o oferta optima de bunuri si servicii, de care oamenii au nevoie.
Dar o mai buna organizare a muncii nu e posibila fara decizii bune. Fara managementul calitatii. De aici vin cele mai multe boli din economie: de la calitatea mai mult decat indoilenica a nenumarate decizii din companiile romanesti, fie ca sunt de stat, fie ca au capital privat.
Astazi, viata economica a devenit tot mai dependenta de capacitatea de decizie a actionarilor, a managerilor, a speciali