ISTORIA COMUNISMULUI O amintire staruitoare din experienta mea de viata se plaseaza in 1987 si provine dintr-o excursie in URSS, al carei itinerar includea si Moscova. In programul turistic, anuntat ca obligatoriu grupului de romani, se afla si vizita la mausoleul lui Lenin. LAVINIA BETEA
CONTINUARE Mumia lui I.V. Lenin, simbol al comunismului Noul "tar rosu" al Rusiei Sovietice In gerul de minus 15 grade, in Piata Rosie, strajuita de turlele Kremlinului si bulbii dantelati ai Catedralei Vasili Blajenii, inainta incet o procesiune uriasa de oameni. "Desirat" din meandrele dinainte jalonate, sirul lor s-ar fi lungit pe cel putin doi kilometri. In gerul incremenit, veniti din indepartate provincii ale "continentului URSS", sovieticii se miscau incet si solemn, pentru a privi - pret de cateva secunde - mumia celui despre care in plina "perestroika" se spunea ca a fericit o mare parte a omenirii. Cum pentru sanatatea romanilor, nedeprinsi cu asemenea geruri, asteptarea de doua-trei ceasuri putea fi periculoasa, ghida noastra s-a multumit sa ne conduca in apropierea locului de asteptare. Ne-a transmis opinia lui Gorbaciov despre rolul nefast al lui Stalin in "falsificarea" idealurile leniniste. A sugerat apoi apropierea dintre Ceausescu si Stalin in raport cu ilustrul predecesor.
Discursul ei elaborat, cu siguranta, de specialistii "glasnost-ului" momentului si imaginea multimii care se tara pioasa si muta, cu aburi fierbinti iesind din guri si nari - ca-n urma cu sute de ani multimile mujicilor rusi pentru a atinge moastele vreunui sfant - au produs asupra grupului de romani o impresie profunda. "Cum vin oamenii acestia de la mii de kilometri distanta pentru o mumie?", ne miram noi. Cui ii puteau fi atribuite "merite" mai mari: subiectul actiunii - "oamenii noi" sovietici - ori obiectului ei - "apostolul", caruia i se adresa cultul lor? Intrebari