In conditiile in care atat Alianta PNL-PD, prin noul presedinte Traian Basescu, cat si Uniunea PSD+PUR, sustinuta de UDMR, revendica dreptul de a-si desemna propriul premier, formarea constitutionala a viitorului guvern pare o misiune imposibila. Potrivit Constitutiei, "presedintele Romaniei desemneaza un candidat pentru functia de prim-ministru, in urma consultarii partidului care are majoritatea absoluta in Parlament ori, daca nu exista o asemenea majoritate, a partidelor reprezentate in Parlament". In conditiile actuale, in care nu exista un partid care sa detina majoritatea si in care legea fundamentala nu precizeaza nimic si nici nu lasa loc de interpretare privind o eventuala coalitie care sa detina majoritatea, rolul decisiv ramane presedintelui. Acesta poate desemna un premier, in cazul lui Traian Basescu, Calin Popescu Tariceanu, care are obligatia ca in termen de 10 zile, sa solicite votul de incredere al Parlamentului asupra programului si a intregii liste a Guvernului minoritar format. Daca insa coalitia formata de PSD+PUR+UDMR si minoritatile nationale isi va pastra coerenta, acest guvern nu va primi votul de investitura nici macar cu sustinerea tacita a PRM, putin probabila de altfel. Basescu ar putea insista, desemnand un alt premier al Aliantei.
Daca si guvernul sustinut de acesta nu va putea obtine votul de investitura in termen de 60 de zile, in urma consultarii presedintilor celor doua Camere si a liderilor grupurilor parlamentare, presedintele poate sa dizolve Parlamentul. Rezultatul, alegeri parlamentare anticipate.
In schimb, Constitutia lasa putine sperante PSD, care, pentru a-si nominaliza un premier propriu, are nevoie de un presedinte cel putin ingaduitor. Iar posibilitatea ca Basescu sa se transforme peste noapte pare imposibila. Singura posibilitate ar fi ca social-democratii sa forteze suspendarea actualului presedinte, pentr