Echipa care se va instala in fruntea Ministerului Educatiei are o misiune destul de dificila in a reface programele gindite si incepute in urma cu patru ani de membrii PSD.
Reconstructia invatamintului rural, descentralizarea si depolitizarea sistemului educativ, compatibilizarea specializarilor din universitati cu piata fortei de munca, toate aceste obiective ar trebui sa fie avute in vedere de catre viitorul ministru al educatiei. Guvernarea PSD a incercat din toate puterile sa anihileze reforma intreprinsa de Andrei Marga si pentru a sterge urmele unei reforme de succes a CDR, si din cauza convingerii sale etatiste.
A fost redusa drastic autonomia scolilor: materiile la dispozitia scolii au fost reduse la un derizoriu 5a (cind media europeana e de 40a), iar numarul manualelor alternative a fost sever controlat, pentru a inlocui principiul concurentei pe piata cu acela al satisfacerii clientelei de partid.
Descentralizarea si depolitizarea invatamintului sint astfel pietre de incercare pentru guvernarea PNL-PD. Conducerea fiecarei scoli trebuie adusa la acel nivel de autonomie care sa ii permita sa adapteze programele de invatamint propuse de centru necesitatilor proprii. Si sa refuze inregimentarea politica a profesorilor si elevilor, pe care PSD a impins-o in campania din 2004 la un nivel excesiv. Chiar in programul de guvernare al PNL-PD se vorbeste despre ?legalitatea autonomiei scolilor si liceelor in stabilirea unei parti din curriculum, in elaborarea de programe, in diferentierea veniturilor?.
Conform acestui principiu, scolilor nu mai trebuie sa li se impuna nici o grila de salarizare unica pe plan national, nici obligatia de a accepta anumiti furnizori (ca in cazul dotarii cu masini ARO), nici programe de tip ?Cornul si laptele?, care contrazic o cerinta elementara a programelor sociale, aceea de a fi directionate c