Privatizarile din Romania au generat, pana in prezent, nenumarate scandaluri si controverse, dar si cresteri ale ratingului de tara. Din perspectiva trecerii institutiilor de stat in patrimoniul sectorului privat, anul 2004 a fost, fara indoiala, cel mai important din istoria post-decembrista a Romaniei. In plus, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare (AVAB) si Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului (APAPS) s-au transformat in Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS).
Privatizarile anului 2004 raman controversate si indelung dezbatute. In timp ce unii vorbesc despre comisioane uriase, sau favorizarea clientelei politice, altii sustin ca Romania se afla pe calea pavata care duce spre Europa. Sa vedem ce s-a intamplat in Romania anului 2004, in materie de privatizare.
De la inceputul acestui an si pana in prezent, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) a privatizat 62 de societati de dimensiune mijlocie si mare, se precizeaza in bilantul anual al institutiei.
Din totalul societatilor, doua erau incluse in programul PSAL I, sapte in PSAL II, iar 53 faceau parte din programul de privatizare prin forte proprii al AVAS. Valoarea capitalului social privatizat se ridica la peste 6.736 de miliarde de lei (232,3 milioane de dolari sau 174,4 milioane de euro). Totalul tranzactiilor realizate de AVAS in ceea ce priveste aceste societati este de 6.442 de miliarde de lei, 381,2 milioane de dolari si 328,7 milioane de euro. Metodele de privatizare pentru societatile incluse in programele PSAL I, PSAL II si "forte proprii" au fost negocierea pe baza de oferte finale, imbunatatite si irevocabile, licitatia cu oferta in plic si licitatia cu strigare.
In cadrul procesului de privatizare, a societatilor mici, la care statul era, in general, actionar minoritar, au fos