Potrivit unui studiu realizat de GfK, in primele 9 luni ale anului in curs valoarea pietei bunurilor de larg consum a crescut in euro cu 8% fata de perioada similara a anului trecut. Aceasta in conditiile in care, potrivit specialistilor de la GfK, 2003 a fost primul an in care s-a putut vorbi despre o crestere reala a consumului populatiei fata de anul 1998.
Previziunile pentru anul viitor nu sint la fel de optimiste. „In 2005 asteptam un nivel al consumului cel putin egal cu cel din 2003, comparatia cu nivelul atins in 2004 fiind mai dificil de facut, din pricina influentei anului electoral: anumite masuri populiste ale Guvernului conduc la o crestere artificiala a consumului”, apreciaza specialistii GfK.
Cresterea semnalata pe intreg sectorul de bunuri de larg consum s-a datorat in primul rind faptului ca romanii si-au cumparat tot mai multe bunuri nealimentare. Este vorba in principal de produsele de spalat si curatat. In schimb, pe segmentul produselor alimentare, cresterea a fost vizibila, dar nu la fel de substantiala.
Am cumparat mai mult, dar nu neaparat mai bun
Cum in Romania nu se poate vorbi despre o clasa de mijloc bine reprezentata, societatea fiind impartita in clasa celor foarte bogati si cea a celor foarte saraci, si tipul de produse consumate in tara noastra respecta aceasta impartire. Statisticile vorbesc de la sine: 10% din populatie au cheltuit la fel ca 50%.
In consecinta, segmentarea care avut loc pe piata produselor de larg consum s-a cristalizat in mare parte in produse premium, respectiv low end.
Altfel spus, romanii cu bani si-au putut satisface gusturile rafinate achizitionind produse de cea mai buna calitate la preturi pe masura, in vreme ce persoanele cu venituri reduse, incorsetate de obsesia portofelelor din ce in ce mai goale, s-au bucurat de ceva mai multe produse, nu n