Autoritatile au inceput sa gaseasca justificari din ce in ce mai ciudate cand este vorba despre majorarea pretului la carburanti. Fortati de negocierile cu Uniunea Europeana, in cadrul carora au acceptat tot ceea ce li s-a impus, fara cracnire, legiuitorii au introdus, incepand cu 1 ianuarie 2005, obligativitatea de a plati rovinieta, pentru posesorii de autoturisme de orice tip. Avand in vedere faptul ca in pretul carburantilor exista, deja, o componenta numita "taxa de drum", oamenii vor plati, practic, acelasi lucru de doua ori. Cei mai afectati de aceste scumpiri - transportatorii, cei care resimt in plin orice majorare a tarifelor la carburanti.
Ultima marire a pretului carburantilor (cu 10 la suta, aproximativ 2.500 de lei) a avut loc la data de 20 august. Motivul invocat atunci a fost cresterea pretului petrolului pe plan mondial la 49 de dolari barilul si apropierea de pragul psihologic de 50 de dolari pentru un baril, arata un studiu efectuat de Asociatia Romana pentru Transporturi Rutiere Internationale (ARTRI).
In ultimii zece ani, in Romania, motivele scumpirii carburantilor au fost justificate prin necesitatea unei mai bune colectari a accizelor, existenta unor diferente de curs intre moneda nationala si dolar sau euro, scumpirea petrolului pe plan mondial si alinierea preturilor la nivelul celor practicate in UE. De altfel, Romania, conform unor angajamente din calendarul aderarii la UE, trebuie sa aduca accizele pe carburanti la nivelul celor de pe piata UE, ceea ce inseamna nu reducerea, ci marirea lor. Numai de la inceputul acestui an, motorina, de exemplu,
s-a scumpit cu 6.250 lei.
La aceasta data, in pretul motorinei intra accize de 221 de euro per tona, taxa de drum de 110 euro pe tona, tariful de incarcare de 115 lei pe kilogram, centul pe litru pentru acoperirea datoriilor fostei Bancorex si TVA de 19 la suta. @N_