Pe 20 ianuarie, pe scena Teatrului ACT a avut loc premiera piesei La ţară de Martin Crimp, iar la sfîrşitul lui ianuarie vom putea vedea pe aceeaşi scenă premiera piesei American Buffalo de David Mamet.
Piesa La ţară, a cărei premieră oficială a avut loc în 2000 la Royal Court, este regizată în România de Peter Kerek (un spectacol produs de Teatrul fără frontiere şi Teatrul ACT). O piesă cu dialoguri tranşante, în care este vorba de peripeţiile sentimentale ale unei familii care se retrage la ţară. Nimic din ce se vede la prima vedere nu e ce pare a fi. Martin Crimp este unul dintre cei mai importanţi dramaturgi britanici contemporani, ale cărui piese definesc societatea contemporană ca loc al decăderii şi al compromisului moral. Critica vorbeşte, în cazul pieselor lui, de Crimpland - un spaţiu propriu clasei mijlocii britanice, unde sub preocupările banale de zi cu zi se regăsesc, acunse, dorinţe
sălbatice şi emoţii vinovate. Şi David Mamet, autorul piesei American Buffalo (1976), a îmbogăţit limbajul criticii teatrale cu un cuvînt legat de numele lui - mametspeak. Acest termen defineşte stilul aparte în care-şi scrie dialogurile, care sînt de fapt o reconstrucţie poetică a limbajului de stradă. American Buffalo, care a primit Best American Play Award şi New York Drama Critics' Circle Award în 1976, este o piesă a vorbăriei goale între cele trei personaje - trei rataţi, care pun la cale o lovitură. O vorbărie goală care spune foarte multe despre o lume guvernată de mirajul profitului cu orice preţ. David Mamet este un autor american de succes şi a cîştigat, printre altele, Premiul Pulitzer (pentru Glengarry Glen Ross) sau a fost nominalizat la Oscar şi la Golden Globe pentru Cel mai bun scenariu (filmul Wag the Dog). Spectacolul de la Teatrul ACT - regizat de Cristi Juncu - reprezintă premiera absolută a lui David Mamet în România. Cezar PAUL-BĂDESC